miercuri, 20 februarie 2013

Filmul

                      Pe care l-am văzut aseară pe TV 1000 mi-a creat impresii contradictorii . Deşi nu este un film nou , ,,The man who cried"(2000) pune  pe tapet (parcă mai era necesar !) confuzia făcută în lumea largă : românii sunt ţigani sau ţiganii sunt români .
                      Filmul urmăreşte viaţa unei tinere evreice care pleacă din Rusia spre America la sfârşitul celui de-al doilea deceniu al secolului trecut . Războiul o prinde la Paris , unde facem cunoştinţă cu un grup de ţigani nomazi , care , a-ţi ghicit , erau români . Johnny Depp face parte din acest grup şi deşi interpretează un rol secundar , ridică filmul .
                      Ceea ce mă enervează cumplit este faptul că ţiganii din film cântă şi vorbesc româneşte. Taraful este unul autentic românesc . Mesajul filmului poate fi că românii sunt ţigani . Producătorii filmului ne pot spune că ţiganii sunt un popor de nomazi . Dar eu nu pot să accept că dintre toţi ţiganii din lume au fost aleşi pentru film unii din România . Desigur că nu mă întreabă nimeni pe mine . De ce ar face-o ? În schimb şi mie mi se pune prin Europa cea mai drăguţă etichetă : gypsy , satoros cigany , zingaro , prevedi , etc . Şi alţi europeni au văzut sau urmează să vadă filmul .
                      În altă ordine de idei , filmul mi-a plăcut şi îl recomand tuturor celor care nu se aşteaptă la un rol secundar din partea celebrului pirat din Caraibe . Filmul se înscrie pe traiectoria urgisirii evreilor în prima jumătate a secolului trecut . Şi totuşi , de ce dracu nu vorbeau/cântau ţiganii ăia în ţigăneşte/bulgăreşte/ungureşte ?
                       Aşa ne-a fost norocul !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu