joi, 9 aprilie 2015

Subiectul

Declarațiilor lui Ilie Năstase a fost îndelung dezbătut în presă și pe bloguri. La declarațiile sale în legătură cu neparticiparea Simonei Halep la Fed Cup în echipa României mă refer. Cei care mai citiți gândurile mele pe acest blog deja știți că sunt mare fan Simona Halep și o consider domnișoara de onoare a tenisului românesc. Nu bulgar, rusesc sau american, ci românesc. Nu cred că există vreo îndoială că la toate competițiile la care participă, în dreptul acestui nume scrie și România. Nu este vorba despre un favor, ci despre un fapt cert: Simona este româncă și poartă stindardul țării sale peste tot în lume!

În egală măsură, domnul Ilie Năstase este un nume mare al tenisului mondial și îmi scot pălăria în fața performanțelor sale. Pentru că a trăit și jucat tenis întro perioadă cu alte cutume, fiind legitimat la clubul sportiv al armatei, a primit și grade militare. Despre acest lucru vreau să vorbesc eu: despre simboluri și respectul cuvenit acestora. Uniforma militară poate fi considerată un simbol al armatei și există reglementări stricte în ceea ce privește portul acesteia.


Deși mândru nevoie mare de ținuta sa, nu a fost deloc atent la reguli și și-a pus baretele unor decorații primite pe partea cealaltă a vestonului decât trebuia: sunt puse deasupra buzunarului drept și ar fi trebuit să fie puse desupra buzunarului stâng. Și asta nu este tot. Pentru militarii în rezervă sau în retragere, evenimentele la care se poate purta uniforma militară sunt bine definite în regulamente și vă pot spune că nu figurează printre ele optimile de finală de la Wimbledon din luna august a anului trecut. Mai mult, o parte a presei din Marea Britanie l-a asemuit cu un dictator din punctul de vedere al ținutei pe care a ales să o poarte la acest eveniment sportiv. Întrebare: cum este posibil ca nimeni din conducerea Ministerului Apărării să nu ia atitudine, în condițiile în care nu este prima dată când domnul Năstase face pe rebelul?

Pe 1 decembrie 2014, de Ziua Națională a României, domnul Ilie s-a îmbrăcat în uniformă, de data asta în conformitate cu evenimentele prevăzute în reglementări. 


Și totuși nu se dezminte: adaugă un fular interesant, pe care îl pune la gât ca și cum ar fi la plimbare pe bulevard, nu în grupul care primește onorul militarilor care defilează de Ziua Națională. Întrebare: unde este rigoarea de care este necesar să dea dovadă toți cei care ar trebui să fie onorați să poată purta uniforma militară? Dacă nu o fac în conformitate cu regulile, cum de nu sunt trași la răspundere? Întrebările sunt, desigur, retorice ....

Legătura cu tenisul și Simona Halep ar fi următoarea: cineva care nu respectă regulile impuse de regulamnetele armatei țării din care face parte are sau nu probitatea morală să pună întrebări ușor jignitoare, să pună la îndoială patriotismul altui sportiv?  Simona Halep i-a dat un răspuns excelent domnului senator ( dacă nu știați, domnul general este și senator, un om plin de calități, nu?):

"In primul rand, parerea mea si opinia mea este ca eu joc zilnic pentru Romania, tot timpul cand intru pe teren acolo scrie Romania, Halep. Cred ca asta este mult mai important pentru mine, pentru tara, am jucat intotdeauna cu mare drag la Fed Cup, cand am putut si cand s-a putut. Am fost si accidentata si tot am jucat anul trecut, am riscat foarte multe lucruri. Mi-am dorit mult sa joc Fed Cup intotdeauna" - Simona Halep pentru Digisport.
"Anul acesta este imposibil pentru ca programul nu imi permite, daca jucam in alta parte, in Europa, mai aproape, ma duceam cu mult drag. Acum este imposibil sa ma duc sa schimb din nou fusul orar, si-asa sunt obosita, vin dupa o perioada lunga in America, am venit acasa, sa plec iar in Canada si sa ma intorc este foarte, foarte greu. Fiecare isi da cu parerea, fiecare are parerea personala, tin sa spun doar ca joc pentru tara zilnic, nu joc doar la Fed Cup. Imi doresc sa castige fetele acolo si fara mine, au sanse, joaca bine, avem jucatoare foarte bune. O sa le tin pumnii si o sa le sustin de acasa" - Simona Halep.
Despre declaratia lui Ilie Nastase
"Nu stiu daca ma afecteaza sau nu, dar pe domnul Nastase il respect, ii respect toate rezultatele pe care le-a avut, ceea ce a fost si ceea ce este. Nu imi permit sa comentez despre ceea ce spune dansul, este opinia dumnealui si cum fiecare este liber sa isi spuna parerea eu accept orice" - Simona Halep.

Bravo Simona! Jos pălăria! Sau cascheta? :)







14 comentarii:

  1. In primul rand este vorba despre o deficienta de organizare la nivel de WTA. Cand sunt meciuri de tenis intertari ar trebui sa se lase o saptamana inainte si dupa in care sa nu se joace niciun turneu de simplu sau de dublu - asa cum se procedeaza la fotbal, pentru ca cei implicati la nivel de echipe nationale sa aiba timp sa se refaca.
    Cand nationala de tenis feminin va plati participarea la actiuni tot asa cum platesc organizatorii turneului de tenis din Germania, unde va juca Halep (premiul este o masina foarte scumpa) atunci nationala va avea prioritate. Pana la urma si Monica Niculescu a spus ca este accidentata pentru nationala, insa ieri s-a calificat in turul al II-lea intr-un turneu de tenis din Polonia.
    Cat despre Nastase, domnul` Gigi, se cade sa stati in fata lui in pozitie de drepti, chiar si metaforic, pentru ca amandoi aveti acelasi statut social, insa frumosul nebun care se certa cu arbitrii la turneele de tenis are stele pe umar ;) si trebuie avut in vedere ca pentru cum s-a prezentat la ultima defilare nu l-a criticat nici seful suprem al armatei in public. ;)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Foarte bună și la obiect observația ta în legătură cu organizarea turneelor de tenis. În ceea ce îl privește pe domnul Năstase, îmi mențin părerea că teribilismul său nu ar trebui să aibă nimic în comun cu rigoarea militară, iar regulile ar trebui respectate de toți sau cei care nu le respectă să piardă aceste drepturi (mă refer la portul ținutei militare) indiferent cine sunt ei în viața particulară. În altă ordine de idei, cu statul în poziție de drepți am terminat, mi-a fost de ajuns până acum, metaforic sau nu. În ceea ce privește statutul social, chiar suntem (fundamental) diferiți .... Lipsa unei observații publice din partea șefului suprem nu este un argument, ci o atitudine greșită.

      Ștergere
    2. S-a procedat foarte corect. Nu ai de unde sa stii ce observatii i-a facut in cerc restrans. ;)

      Ștergere
    3. De acord. Eu doar răspundeam, punctual, comentariului Tău! :)

      Ștergere
  2. chiar nu sunt informata in privinta acestui subiect...
    am citit si raspunsul lui Catalin care a adus niste elemente in plus articolului tau, tot ce pot spune este la modul general, in sensul in care este foarte greu sa multumesti pe toata lumea...
    in egala masura, fiecare are limitele si prioritatile lui ca si dreptul de a spune ce gandeste si de a actiona in consecinta...
    felul in care poarta uniforma miltara, parerile pe care le exprima Ilie Nastase nu micsoreaza performantele sportive pe care le-a avut si nici nu schimba gesturile care l-au conturat ca pe o persoana nonconformista..
    neparticiparea la Fed Cup nu o face pe Simona Halep mai putin patrioata, nu micsoreaza performantele pe care le-a obtinut...
    totul tine de perceptia noastra fata de aceste personalitati si fata de declaratiile pe care ele le fac in conformitate cu personalitatea si performantele fiecareia dintre ele...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Precizez, ca și mai sus, în text: nu este vorba despre tenismenul Ilie Năstase, ci despre un general în retragere care nu respectă regulile privind portul ținutei militare și care face pe moralistul în ceea ce privește patriotismul altui sportiv. Percepția este una, faptele și declarațiile sunt alta. Sau cel puțin așa cred eu. :)

      Ștergere
  3. Simona a ajuns unde este numai datorita familiei ei, prietenilor apropiati, muncii (de la 4 ani) si talentului. E dreptul ei sa joace cand vrea si unde vrea. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Foarte bine spus, Cristi. Mă bucur că nu sunt singurul care gândește așa! :)

      Ștergere
  4. Orice persoana, indiferent de responsabilitatile pe care si le asuma în societate, sport, meserie sau familie - trebuie privit în primul rând ca om ce are dreptul sa decida ce si cum crede ca îi este lui mai bine, un om care-si cunoaste cel mai bine prioritatile si obligatiile.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Rândurile scrise de tine pot fi o bună concluzie, atent exprimată, a întâmplărilor aduse de mine în discuție. Mulțumesc.

      Ștergere
  5. Eu cred că domnul Năstase a căutat doar încă un pic de reclamă. Cea cu soțiile nu îi era de ajuns, așa că a căutat un element mai vizionat de care să se lege. Referitor la rigori, prima remarcă ar fi "hai, nea Gigi... nu ştii cum e treaba în armată? " iar a doua ar fi "nu te uita în sus, că îți pică gozul în ochi" :)) pe asta din urmă am scris-o din memorie... din remarcile pe care si eu le-am tot primit când eram mai "mic" :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Posibil să fie adevărat, dar insist în a crede că nu este cazul să dea tuturor indicații sau se indigneze atunci când alte persoane cred altceva/acționează în alt fel. Doar suntem diferiți, nu?
      Mai apoi, remarcile mizerabile, dar prezente day by day în armată sunt rodul unor minți care nu au dat niciodată egalitate de șanse camarazilor și care se cred/s-au crezut întotdeauna buricul planetei ..... Mintea nu ți-o poate opri nimeni, indiferent de forma și numărul însemnelor de pe umăr.

      Ștergere
  6. A uitat dnul Nastase când a amenințat ca nu mai vine în România și nu mai joaca pentru România dacă nu I se da vila pe care a cerut -o! Si i s-a dat! Rușinică!
    Cat despre militărie, pentru el ar trebui data jos din pod....;)))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Poate și din acest motiv are de spus ceva la adresa oricui.....

      Ștergere